Olaussen: - Det er veldig fint å trene i skogen for tiden

20.03.2020 Ivar Haugen

Se landslagsløperens råd for trening i disse corona-tider.

 

 

Kamilla Olaussen kommer med råd om hvordan du kan håndtere trening i denne perioden.


2019_WOC_lang_Kamilla_Olaussen-4-600.jpg

 

Det er krevende tider med sterke føringer fra myndighetene på hva vi kan foreta oss for å begrense smitte av corona-viruset.


For å skape motivasjon og samtidig kanskje også gi noen tips til treningsformer og metoder, har vi hørt med våre landslagsløpere hva de gjør og hvordan de tenker i denne tiden.

 

Først ut var landslagssjef Jørgen Rostrup. Dette kan du lese: her

 

 


Vi fortsetter med Kamilla Olaussen – som er utfordret med fire kjappe.

 

Hvilke konsekvenser får situasjonen for dine løp, samlinger og trening?


- Konkurransesesongen starter nok en del senere enn vanlig, når det skjer vet vi ikke.


- Jeg har slitt med en skade siden nyttår, og det er fremdeles ikke bra nok til å løpe konkurranser, så for min del får jeg enda litt bedre tid på meg til å bli bra. Hvis man skal se det positive i det. 


 

Hvordan trener du i denne perioden?


- Jeg trener en mye alternativt, og har heldigvis alt jeg trenger av utstyr hjemme, både rulle og ellipse, samt privat gym for mølle og styrke.

 

- Utendørs har vi alle lov til å være. Skogen er veldig fin for tiden for de som kan løpe, men det har også vært fint sykkelvær utendørs. 
 

 Hva anbefaler du for elite, ungdom/junior og mosjonister når det gjelder trening i denne perioden?


- Trening i denne perioden har skapt litt diskusjoner, men jeg mener at trening, både for helseeffekten men også for toppidretten sjeldent er farlig.


- Forhåpentligvis kan mange benytte seg av muligheten til å løpe utendørs. Ha i bakhodet at alle kanskje ikke har mulighet til å trene like mye alternativt hvis de er vant til det, og de dermed bør tenke på belastningen med å bare løpe.

 

- Mange klubber har kanskje kartfiler tilgjengelig, slik at man har mulighet til å holde o- teknikken vedlike. Mange er vant med å trene en del styrke, dette er noe alle kan vedlikeholde eller legge ned litt ekstra tid på i disse perioder.

 

- Gode styrkeøkter for kjernestabilisering, og løpsspesifikke styrkeøvelser er fint å bruke litt ekstra tid på. Dette krever ingen form for utstyr. 

 

Hvordan skal en holde på motivasjonen? (når en ikke vet hva som kan bli første konkurranse)
 

- Vet ikke helt om dette øker motivasjonen til alle, men man får bare tenke vintertreningen varer noen uker lenger enn vanlig, og at man får jobbe videre med de områdene man har hatt fokus på i vinter. Kanskje man kan bruke litt ekstra tid på kartanalyser, legge nye planer og/eller gjøre klar ny kartperm for året som kommer?