Lundanes: - Utnytt at det er så fint i skogen om dagen!

27.03.2020 Norges Orienteringsforbund

Olav Lundanes gir sine treningstips i dag – på søndag stiller han i NRKs sportssending.

 

 

Olav Lundanes hadde mye å juble for under VM i 2019.

 

Det er krevende tider med sterke føringer fra helsemyndighetene på hva vi kan foreta oss for å begrense smitte av corona-viruset.
 


For å skape motivasjon og samtidig kanskje gi noen tips til treningsformer i denne perioden, har vi hørt med våre landslagsløpere hva de gjør og hvordan de tenker i denne tiden.


 

Først ut var landslagssjef Jørgen Rostrup. Deretter var det Kamilla Olaussen, Silje Ekroll Jahren og Victoria Hæstad Bjørnstad som delte med seg av sine tips i forrige uke.


Denne uken ble innledet av Elias Jonsson, før det var Lukas Liland og Håvard Eidsmo som delte med seg av sine råd og tips.  I går var det Eirik Langedal Breivik som delte med seg av råd og tips.

 

 

Du kan lese dette via linkene nedenfor.

 

Jørgen Rostrup

Kamilla Olaussen

Silje Ekroll Jahren

Victoria Hæstad Bjørnstad

Elias Jonsson

Lukas Liland

Håvard Eidsmo


Eirik Langedal Breivik

 

 

I dag er det Olav Lundanes som kommer med noen gode råd, og nettopp Olav Lundanes vil bli å se på NRK-TV på søndag. Der vil han være på besøk i deres sending på NRK2, hvor de skal se tilbake på VM 2019.

 

Samtidig vil han også svare på spørsmål fra seerne.

 

Men først noen spørsmål om situasjonen rundt corona-viruset og de begrensninger det gir for trenings- og konkurransevirksomheten.
 

 

Hvilke konsekvenser får situasjonen for dine løp, samlinger og trening?


- Alt av fellestreninger, samlinger og konkurranser er som for alle andre avlyst i den nærmeste framtida, og om vi skal være realistiske så kommer det til å var ei god stund.

 

- At barnehagen er stengt gir litt ekstra utfordringer i forhold til mulighet til restitusjon, men det gjelder å gjere det beste ut av det. 
 

Hvordan trener du i denne perioden?


- Eg har begynt å tenke meir som vintertrening enn "vanlig marstrening" som eg ville gjort om sesongen hadde gått som normalt.

 

- For å ha kontroll på totalbelastninga så trener eg litt færre og heller lengre økter når eg først trener. Springer ein god del orientering, ingenting som er tryggere enn det i desse tider.

 

Hva anbefaler du for elite, ungdom/junior og mosjonister når det gjelder trening i denne perioden?

 

- Det er fantastisk fint i skogen no og det er bart i deler av Norge i allefall, så det er berre å komme seg ut. 
 


- I tillegg til å ta ansvar som alle andre for å begrense smitta, så synes eg vi skal være litt ekstra forsiktig og ikke satse alt ned dei bratteste bakkane så vi slipper å belaste helsevesenet med beinbrudd eller lignende. 



- Ingen veit heller korleis corona-viruset virker på kroppen, så om du føler deg småsjuk så er det kanskje smart å være ekstra forsiktig. Plutselig tar det 6 måneder å bli 100% som idrettsutøver, ingen veit det heilt sikkert 


Hvordan skal en holde på motivasjonen? (når en ikke vet hva som kan bli første konkurranse)?



- Eg trur dei aller fleste har kjent på ein motivasjonknekk av ein eller anna størrelse når relativt viktige sesongmål allerede er borte og det meste er veldig usikkert. Men det kommer alltid nye løp når denne unntakstilstanden er over, og da gjelder det å være så godt forberedt som mulig.

 


- Det er bra å finne seg eit mål i ein konkurranse som er ganske sikkert at blir gjennomført. For min del er det VM i 2021, men eg trur også at det er bra muligheter for at det kan bli NM-uka i år også og det ser jo veldig fint ut:)

 

- Ein bra ide er å prøve å lage nokre konkuranselike økter utan å møtes der. Med GPS-spor og strekktider er det fortsatt muligheter til å skape prestisje i å vinne treningane. For min egendel legger eg også litt fleire økter i veldig fint terreng, så får EM forberedelsen i grøntfelt komme litt seinere, om det blir aktuelt.