Lundanes med tre punkter for god retningsløping!

12.07.2020 Norges Orienteringsforbund

Juniorene fikk gode innspill under torsdagens «Spørretime».


 

Torsdag var det andre gang «Spørretimen» ble arrangert.

 

Dette er et konsept hvor juniorløpere med ambisjoner kan delta på Webinar for erfaringsutveksling og innspill på treningsfaglige tema.

 

Sportslig utviklingsansvarlig, Håvard Haga og ansvarlig for Jenteprosjektet, Fanny Horn Birkeland, er initiativtakere til konseptet, og det er et konsept som blir tatt vel imot av juniorene – i hvert fall om en skal dømme av deltakelsen.


40 påmeldte lar seg absolutt høre, men på den annen side skulle det kanskje bare mangle når det var tidenes VM-løper på langdistanse, Olav Lundanes, som var «gjesteforeleser» denne gang.

 

Inngangstemaet var «Retningsløping», og Lundanes’ presentasjon kan du se: her


I etterkant av seansen har Olav Lundanes også svar på en del spørsmål på forumet her:

www.sli.do

Bruk: Eventkode #16260

 

Kort fortalt sa Lundanes at det var tre punkt som var viktig med retningsløping:

-Utstyr  
-Teknisk utførelse
-Hva du gjør i skogen

 

Under førstnevnte – som altså gjelder kompasset – sa han at en bør bytte kompass etter 1 – 2 år, og aldri løpe med nytt kompass på viktige løp.


Deretter handlet det mer om hvordan en skal trene på retningsløping. Dette ble også eksemplifisert, som du kan se i presentasjonen.

 

Et godt råd fra Lundanes var at om du lager dine egne momentøkter, bør dette gjøres 2 – 3 uker før du skal løpe øktene, slik at du ikke husker hva som er på utsiden av korridoren (tatt bort).

 

Han har for øvrig laget sine egne o-tekniske økter selv siden 13 – 14 års alder. Men hardøktene er det andre som lager.


«Orientering er en ganske spesiell idrett på den måten at du selv vet best hva du faktisk trenger å trene på teknisk. Og da er det best at du tar tak i dette selv, ved å lage dine egne økter.» - var ordvalget til Lundanes.

 

Etter hvert gled spørsmålene mer over på generelle treningsråd og tips, hvor Lundanes fortalte alt fra sin treningsmengde både som junior og i dag.

 

Hvor ofte han har hviledager og hvordan han analyserer sine økter og løp.

 

Generelt sier en gjerne at «en bør være til stede for å få med seg det som blir sagt», men i og med at Lundanes er en nestor på alt som har med orientering å gjøre kan vi avsløre at han trente 650 timer i året som junior. Noe som innebar 15-18 timer i uken om vinteren.

Nå trener han 750 timer og vel så det i året, hvorav 200 - 220 timer er orientering. Altså er 40% av øktene hans orientering.

Hviledager har Halden-løperen 1 gang i måneden om vinteren, og når det er i formtoppingsperioden kan det være 2 hviledager på 2 uker. Hviledager legger han også inn en om det trengs for overskuddet. Dette styrer han med sin periodisering.

 

Når det gjelder analyse av o-teknikken gjør han dette både på PC og med papir. Han tegner gjerne veivalgene med penn på kartet.


«Jeg mener det er en god prosess, som gjør at jeg får bearbeidet det på en god måte. Analysearbeid kan være tidkrevende, men det er viktig og om det er knapt med tid, får dere heller kutte ut noe av den tiden dere er på sosiale medier.» - sa Lundanes til de vordende storløperne.

 

Om juniorene som deltok på «Spørretimen» slettet sine apper med sosiale medier like i etterkant av torsdagens seanse skal vi la være usagt, men forhåpentligvis fikk de noe gode råd på veien mot fortsatt sommertrening og en begivenhetsrik høstsesong.

 

Og det er ikke alt for lenge til neste «Spørretime»:

 

- Vi har spikret en seanse 12. eller 13. august med Anne Margrethe Hausken Nordberg. Men det er mulig vi kjører en seanse siste uken i juli med tema «analyse 3d rerun, legge o-tekniske økter i Ocad/purple pen i tillegg, sier leder av Jenteprosjektet, Fanny Horn Birkeland.



Dette vil bli annonsert i god tid, slik at alle interesserte skal få anledning til å melde seg på.

 

Under: Olav Lundanes under denne ukes "Spørretime".

 

lundanes_spørretime (4).jpg