Jonsson: - Benytt muligheten til å trene i noe skikkelig kremterreng

23.03.2020 Norges Orienteringsforbund

Landslagsløper Elias Jonsson har gode råd for trening i denne krevende situasjonen.

 

 


Elias Jonsson har innspill på hvordan en kan trene i denne perioden med fokus på smittevern.

 

2019_JWOC_mellom_Elias_Jonsson-01 (2)-470.jpg

 

Det er krevende tider med sterke føringer fra myndighetene på hva vi kan foreta oss for å begrense smitte av corona-viruset.


For å skape motivasjon og samtidig kanskje gi noen tips til treningsformer i denne perioden, har vi hørt med våre landslagsløpere hva de gjør og hvordan de tenker i denne tiden.

 

Først ut var landslagssjef Jørgen Rostrup. Deretter var det Kamilla Olaussen, Silje Ekroll Jahren og Victoria Hæstad Bjørnstad som delte med seg av sine tips.

 

Dette kan du lese via linkene nedenfor.

 

Jørgen Rostrup

Kamilla Olaussen

Silje Ekroll Jahren

Victoria Hæstad Bjørnstad


 

Elias Jonsson har fått fire spørsmål – som første mann denne uken.


 

Hvilke konsekvenser får situasjonen for dine løp, samlinger og trening?

- Våren blir nok helt annerledes enn det jeg, og alle andre hadde sett for seg.

 

- Samlinger i Bergen/Danmark, Sverige og Tsjekkia, der jeg også skulle løpe flere løp, gikk naturlig nok i vasken.

 

- Dette var samlinger og konkurranser som jeg så veldig fram til og det er selvfølgelig kjedelig når konkurranser ikke bli noe av, men samtidig så har man ikke noe annet valg når situasjonen i samfunnet er som den er.

 

Hvordan trener du i denne perioden?

- Når det gjelder trening skal jeg prøve å utnytte tiden framover til å få trent så godt som mulig, samtidig som jeg følger myndighetenes råd angående smittevern.

- Det er kjedelig at fellestrening og konkurranser er avlyst, og det kan være slitsomt at man må trene på egenhånd. Men jeg prøver å trene stort sett slik jeg vanligvis ville gjort og prøver å bruke tiden på morsom trening som jeg forhåpentligvis blir bedre av. 


Hva anbefaler du for elite, ungdom/junior og mosjonister når det gjelder trening i denne perioden?


- Jeg tror det er lurt å se på mulighetene istedenfor begrensningene slik det er nå. Kanskje man har vært skadet og føler man må ta igjen trening, eller at man gikk glipp av noen skikkelig fine fellesøkter i skogen i løpet av vinteren?


- Da har man gode muligheter til å bruke tiden på noe man ellers ikke ville gjort i denne perioden.

- Klarer man å få trent godt nå blir sesongen garantert morsommere når den kommer i gang!
 

Hvordan skal en holde på motivasjonen? (når en ikke vet hva som kan bli første konkurranse)

- Det kan være lurt å sette seg noen mål for hva man vil bli bedre på i perioden, og kanskje man har litt ekstra tid til å lage egne økter man selv synes ser morsomme ut?


- Kanskje man kan unne seg en tur til de aller fineste kartene i nærheten og kose seg med en ordentlig «kremøkt»?


- Før eller siden får vi kommet oss ut på o-løp igjen og fram til den tid gjelder det å gjøre sitt aller beste med trening slik at de første løpene blir så morsomme som mulig.