- Jeg skal ta ut utbyttet – gjerne med renter - til sommeren!

13.12.2017 Norges Orienteringsforbund

Se ei vanlig treningsuke – med doble økter hver dag - for Marianne Andersen.

 

Marianne Andersen gjør en solid treningsjobb på vei mot 2018-sesongen.

 

«Etter landslagssamlinga i november har jeg stort sett vært hjemme og trent.

Og den daglige treninga hjemme er jo faktisk noe av det viktigste som skjer i grunntreningsperioden, og derfor tenkte jeg å fortelle om forrige ukes trening.»

Slik innleder VM-sølvvinner fra mellomdistansen i Estland i sommer, Marianne Andersen, på sin hjemmeside, før hun tar for seg treningen forrige uke – i detalj.

- På denne tiden av året gjelder det å være i sparemodus, slik at man kan ta ut utbyttet, og da gjerne med renter, til sommeren, oppsummerer Andersen.

For henne innebærer det 12 – 14 økter (litt avhengig av hva en regner som en økt) med trening denne aktuelle uka.

Innholdet i øktene er gjengitt med Andersens egne ord nedenfor:

(fortsetter under bildet)

2017_VM_Marianne_andersen_medalje-1-600.jpg

Seierspallen fra mellomdistansen under VM i Estland.

 

Mandag:
Uka startet med ei kort økt på ellipsemaskin, mens intervaller stod på treningsplanen på kvelden. Planen i vinter er å ha ei hardøkt på fast underlag i uka (stort sett grus) og resten av hardøktene i terrenget (hovedsakelig som o-teknisk trening).

Øktene på fast underlag varierer jeg mellom 3-4 «standardrunder», slik at jeg kan følge med på form og utvikling gjennom vinteren. Forholdene vil selvsagt også påvirke tidene, men når man har løpt mange ganger i samme løype, vet man jo etter hvert hva som er bra og dårlige tider under ulike vær- og føreforhold.

Denne mandagen var det «lille lysløyperunden» i Baneheia som stod på programmet. Denne runden tar snaut 5.30min. Planen var 7 drag med 1 min pause, men siden jeg bomma litt på åpningsfarten slik at det første draget gikk ca.10 sekunder for sakte (5.45), tok jeg 8 drag denne kvelden.

Tirsdag:
Tirsdag har jeg vanligvis ei rolig o-økt på morgenen og KOK-trening med langtur på sti på kvelden. Men denne tirsdagen var Håvard Irgens og jeg på Tromøya og trente to økter på kart.

Planen var egentlig NM-trening på Vegårshei, men da snøforholdene gjorde dette til et dårlig valg, ble det altså Tromøya i stedet.

Selv om man kan finne mye variert terreng rundt Kristiansand, tror jeg det er bra å ta noen turer litt lenger vekk innimellom for å få trent i litt andre terrengtyper.

Onsdag:
Onsdag var ukas alternative dag, med ellipsemaskin og styrketrening på morgenen, og ei litt lenger økt med en kombinasjon av ellipse, spinning og stakeergometer på kvelden.

Styrketreninga består av noen øvelser for beina (eks: knebøy og tåhev). Noen øvelser spesielt for hamstringen (siden jeg har slitt/sliter med skade der) og ellers stabiliseringsøvelser for hofter, mage, rygg og ankler.

Torsdag:
Torsdag var det ut i skauen igjen.

Ei rolig (og våt) o-økt med fokus på kompass og forenkling på morgenen, og ei nattøkt (klubbtrening) på kvelden.

Nattøkta løp jeg som ei moderat hardøkt (dvs. omtrent I-sone 3).

Fredag:
Fredagen starta som onsdagen slutta, med ei totimers spinning/ellipse/stakeergometer-økt.

På kvelden løp jeg en rolig tur på småkuperte grusstier, innlagt noen korte drag i flytfart.

Lørdag.
Lørdag var det tid for ny hardøkt i form av o-intervaller (klubbtrening).

Opplegget var 5*ca.1km med fokus på retningsløping.

Foreløpig kjører jeg de aller fleste hardøktene som kontrollerte terskeløkter, med unntak av lørdager, da er det lov til å trykke på litt hardere.

Følelsen har imidlertid vært litt middels på disse øktene i høst.

På alt opp til og med terskeløkter, har jeg hatt en grei følelse. Men når jeg har prøvd å løpe fortere, har det vært litt tamt og lite å trykke på med.

For et par uker siden fant jeg imidlertid den sannsynlige forklaringen på dette: Lavt jernlager. Ikke veldig lavt, men omtrent der jeg pleier å begynne å merke det.

Det var heller ikke det store trykket i beina denne lørdagen, men forhåpentligvis vil det bedre seg etter hvert som kroppen får i seg litt mer metall igjen.

Søndag:
Søndag i forrige uke var kanskje heller helt standard, siden jeg oftest har brukt denne dagen til å løpe sti.

Nå stod imidlertid ei økt med postplukk på programmet. Det var ei økt fra ei kretslagstrening som jeg ikke har fått løpt tidligere.

Etter dette gjenstod det bare å avslutte uka med en ny tur på ellipsemaskinen, etterfulgt av ei styrkeøkt tilsvarende den på onsdag.

Dermed kunne ei ny uke - mer eller mindre - etter planen settes i banken.

På denne tiden av året gjelder det jo å være i sparemodus, slik at man kan ta ut utbyttet, og da gjerne med renter, til sommeren.

 

Se hjemmesiden til Marianne Andersen: her

Kartarivet hennes ser du: her