Hæstad Bjørnstad: - Løp noen standard intervalløkter!

22.03.2020 Norges Orienteringsforbund

Landslagsløper Victoria Hæstad Bjørnstad kommer med råd i denne krevende situasjonen.

 

 


Victoria Hæstad Bjørnstad gir noen råd og tips til hvordan en kan trene i denne perioden med fokus på smittevern. Foto: Per Ivar Skinderhaug

 

2019_Victoria Hæstd Bjørnstad-1-600.jpg

 

Det er krevende tider med sterke føringer fra myndighetene på hva vi kan foreta oss for å begrense smitte av corona-viruset.


For å skape motivasjon og samtidig kanskje gi noen tips til treningsformer i denne perioden, har vi hørt med våre landslagsløpere hva de gjør og hvordan de tenker i denne tiden.

 

Først ut var landslagssjef Jørgen Rostrup. Deretter var det Kamilla Olaussen og Silje Ekroll Jahren som delte med seg av sine tips.

 

Dette kan du lese via linkene nedenfor.

 

Jørgen Rostrup

Kamilla Olaussen

Silje Ekroll Jahren


Nå har vi hørt med Victoria Hæstad Bjørnstad. Jenta som går inn i sin første seniorsesong i 2020 har fått fire spørsmål.


Hvilke konsekvenser får situasjonen for dine løp, samlinger og trening?

- Som for alle andre kan ikke jeg heller delta på planlagte samlinger, løp og fellestreninger.

- Jeg har dratt hjem til familien min i Oslo (bor og studerer egentlig i Göteborg red. anm.), og tenker å benytte muligheten til å låne bil og trene o-teknikk.

- Heldigvis er det fine løpeforhold og bart i skogen, og jeg tenker at vi er heldige som driver med en idrett vi kan fortsette å trene på, tross nasjonale restriksjoner. Man får prøve å se det positive i det, og for min del innebærer det ro i opptrapping av løping og en god grunntreningsperiode. 

 

Hvordan trener du i denne perioden? 

- Foreløpig har jeg fortsatt den gode vintertreningen og tror jeg vil gjøre det en stund.


- Etter eksamen – som jeg hadde på torsdag – blir det mer fokus på trening.


- Jeg synes konkurranse og hard trening er veldig gøy, så for min del tror jeg det er viktig å legge inn perioder med hardere trening for å holde motivasjonen oppe.

- Dessuten kan det være bra for utviklingen å periodisere litt, og ikke bare trene mengde og terskel i mange måneder.

- Når det kommer til typer av økter blir det nok en del orientering, både sprint og skog, vanlig løping og sykling.

 

Hva anbefaler du for elite, ungdom/junior og mosjonister når det gjelder trening i denne perioden?

- For ungdom/junior varierer det litt etter hva som er motivasjonen for treningen. Hvis det er det sosiale ville jeg utnytte muligheten til langtur med søsken eller foreldre i det fine været! Det er jo sjelden man har muligheten til langtur i dagslys på en helt vanlig onsdag (på denne tiden av året).


- Mange blir også motivert av fremgang og er konkurranselystne. Da tenker jeg det kan være lurt å løpe noen standard intervalløkter, så du kan se om du etter hvert løper fortere eller orker flere. Eller så kan man løpe samme løype som noen venner og legge opp gps-spor, så kan man tenke på det som en konkurranse og analysere i etterkant.


- Det samme gjelder vel egentlig for mosjonister også. Å komme seg ut og trene er dessuten en bra kur for brakkesjuke, så ingen vits i å bruke utsatt sesongstart som en unnskyldning til utsatt trening. 

- Eliten regner jeg med har god kontroll selv ;-) 

 

Hvordan skal en holde på motivasjonen? (når en ikke vet hva som kan bli første konkurranse)

- Hvis det er konkurranser og mål som motiverer deg, tenker jeg det er lurt å sette seg andre typer av mål, men gjerne spesifikke. Fanny Horn Birkeland sa mye bra om dette. (se her)

- Man kan sette seg både o-tekniske og fysiske mål. Kanskje har man en testrunde man vil sette pers på? Å binde seg til mål ved konkurranser nå er kanskje ikke den beste måten å motivere seg, for vi vet ikke hvor lenge dette varer.

- Hvis det er selve konkurransesituasjonen som gleder mest, kan man kanskje heller tenke på tidligere konkurranser som har gått bra, og motivere seg gjennom ønsket om å oppnå dette igjen.