Ekroll Jahren: - Lag deg en rutine slik at du kommer deg ut!

21.03.2020 Norges Orienteringsforbund

Se landslagsløper Silje Ekroll Jahrens råd i denne krevende situasjonen.

 

 

 

Landslagsløper Silje Ekroll Jahren har gode råd til alle i tider med smittevernregler.

 

 

Det er krevende tider med sterke føringer fra myndighetene på hva vi kan foreta oss for å begrense smitte av corona-viruset.


For å skape motivasjon og samtidig kanskje også gi noen tips til treningsformer og metoder, har vi hørt med våre landslagsløpere hva de gjør og hvordan de tenker i denne tiden.

 

Først ut var landslagssjef Jørgen Rostrup. Deretter var det Kamilla Olaussen som delte med seg av sine tips.

 

Dette kan du lese: her og her

 


Nå fortsetter vi med Silje Ekroll Jahren – som får fire kjappe spørsmål.

 

 

Hvilke konsekvenser får situasjonen for dine løp, samlinger og trening? ​

 

- Sesongen er utsatt på ubestemt tid, og alle fellestreninger og samlinger er avlyst i nærmeste framtid. Dermed er det ikke mulig å si hva slags konsekvenser dette vil ha på lang sikt.

 

- På kort sikt betyr dette at all trening framover må foregå individuelt, og at sosial kontakt og treningssparring blir begrenset.

 

- Jeg er så heldig at samboeren min er fysisk litt sterkere enn meg, så der har jeg god sparring på trening. Derfor er jeg trygg på at jeg skal få trent godt også i disse unntakstilstandene. 

 


Hvordan trener du i denne perioden?

 

- Jeg har som mål å trene god grunntrening framover. Det vil si at jeg holder meg til vanlige vintertreningsuker bortsett fra at jeg ikke får deltatt på fellestreninger.


- Jeg trener dermed de ukentlige intervalltreningene for meg selv eller sammen med samboeren min. I tillegg henger Nydalens SK ut minst 1 ukentlig o-økt som jeg kan løpe individuelt når det passer for meg. Så finnes det ganske mange sprintøkter som er laget i Oslo i vinter som man kan laste ned og løpe, som jeg planlegger å flette inn i ukene framover.


- For meg blir det viktigste å trene jevnt og godt, og bruke treningen som en fin og viktig avkobling fra hjemmesitting og hjemmekontorjobbing (jobber som forsker ved SINTEF). 

 

Hva anbefaler du for elite, ungdom/junior og mosjonister når det gjelder trening i denne perioden? 

 

- Mine råd er å bruke tiden til å trene godt på egenhånd og sammen med de menneskene du bor sammen med hvis det er mulig.

 


- Vi er så heldige at vår idrett foregår utendørs og er en individuell idrett som dermed har lav smitterisiko så lenge vi ikke samles.


 

- Legg løyper og heng ut poster selv, del disse treningene med o-venner som kan gjøre det samme så får man et tilbud der man kan løpe o-tekniske treninger med poster og øve på å lage gode løyper selv: vinn-vinn altså.

 


- Deretter kan jo øktene lastes opp på 3drerun og man kan kjøre gps-analyse og intern konkurranse på øktene uten å måtte samles. Ellers ville jeg løpt minst en fin langtur i løpet av uka, og satset på 1-2 hardøkter/intervaller som kan gjennomføres ute.

 


- Dersom man er skadet kan man prøve å utnytte skimulighetene der det fortsatt er forhold eller ta fram sykkel og rulleski, mulighetene er mange. Styrke, spenst og hurtighet kan også gjøres ute for eksempel i en bratt motbakke eller i trapper.

 


- Uansett tror jeg det viktigste er å lage seg en rutine der man kommer seg ut minst en gang om dagen for å få en pause fra hjemmet og fordi det er bra for både kropp og hode å få pustet litt og trent. Ellers bli ekstra flink til å bruke sosialemedier, videochater o.l. til å holde daglig kontakt med venner og familie, vi trenger sosialkontakt, spesielt nå når vi ikke får lov til å samle oss.

 

- Ta vare på hverandre og hold fornuftig avstand!

 

Hvordan skal en holde på motivasjonen? (når en ikke vet hva som kan bli første konkurranse)

 

- Uvissheten om når man kan forvente å komme tilbake til normalen er krevende (det syns i hvert fall jeg), i tillegg til bekymringer for de du er glad i.


- Jeg prøver å ta en dag av gangen, og tenke at det viktigste vi gjør nå er å følge helsemyndighetenes anbefalinger.


- Treningsmessig er det aldri bortkastet å bygge en solid trenings-grunnmur. De utøverne som klarer å gjøre dette til tross for omstendighetene vil stille sterkest når ting normaliserer seg, og det er viktig for egen mental helse å komme seg ut litt.


- Legg fokus på idrettsglede, det å være ute og grunntrening.


- Gjør de tingene du har glede av, og sparr med andre utøvere/venner via sosiale medier, kanskje du kan gi litt ekstra tilbakemeldinger på Strava til vennene dine?